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Ombudsman Office – FinSA

In June 2018, Switzerland adopted the Financial Services Act (FinSA),  the Financial Institutions Act and revisions to the Precious Metals Control Act, introducing an obligation for several “professionals” to be affiliated to an  “Ombudsman Office” recognised by the Federal Department of Finance (FDF). The new dispositions came into force on 1st January 2020.

At this time, the FDF has not yet formally recognised any Ombudsman Office – no legal mandate has yet been officially given by the Swiss government in accordance with art. 84 FinSA. Some delay is to be expected.

As soon as the FDF recognises an appropriate Ombudsman Office, professionals will have the obligation to:

  • be affiliated to an Ombudsman Office within 6 months. The deadline is respected with the filing of the application ;
  • ​​inform their clients of the option to attempt mediation;
  • participate in the procedure, if requested by the Ombudsman Office;
  • finance the Ombudsman Office (including its creation) and the procedure according to financial contributions approved by the FDF.

The Financial Services Ombudsman (FINSOM) is a public utility association, who has deposited a request for recognition at the FDF at the end of 2019.

FINSOM objective is to establish an independent, competent, transparent and accessible Ombudsman Office  who adds value not only to the protection of investors but also contributes to fair and loyal competition amongst competitors. 

In pursuit of this objective, FINSOM proposes to ​​​​create a single new Ombudsman Office, covering all regions of Switzerland in 4 languages (FR, DE, IT, EN), dedicated the para-banking sector to optimise its added value and economies of scale. 

 


Organe de Médiation – LSFin

En juin 2018, la Suisse a adopté la Loi sur les services financiers (LSFin), la Loi sur les établissements financiers (LEFin) ainsi qu’une révision de la Loi sur le contrôle des métaux précieux (LCMP). Ces dernières introduisent une nouvelle obligation à plusieurs “professionnels” d’être affiliés à un “Organe de Médiation” reconnu par le Département Fédéral des Finances (DFF). Les nouvelles dispositions sont entrée en vigueur le 1er janvier 2020.
Pour l’instant, le DFF n’a reconnu aucun Organe de Médiation – aucun mandat légal n’a encore été officiellement octroyé par l’Etat suisse, conformément à l’art. 84 LSFin. Un certain retard est attendu à ce sujet.
Dès que le DFF aura reconnu un Organe de Médiation approprié, les professionnels seront tenus :

  • de s’affilier auprès d’un Organe de Médiation dans les 6 mois. Le délai est respecté avec le dépôt de la demande;
  • d’informer leurs clients de leur option de tenter une procédure de médiation;
  • de participer à la procédure en cas de demande de l’Organe de Médiation;
  • de financer l’Organe de Médiation (sa création incluse) et la procédure selon les contributions financières approuvées par le DFF.

L’Ombudsman des Services Financiers (FINSOM) est une association d’utilité publique, qui a déposé sa candidature au DFF fin 2019 pour obtenir une reconnaissance.
L’objectif de FINSOM est de créer un organe de médiation indépendant, compétent, transparent et accessible qui apporte une valeur ajoutée à la protection des investisseurs mais aussi à une concurrence équitable et loyale entre concurrents.
Dans ce but, FINSOM propose notamment la création d’un seul nouveau Organe de Médiation, pour toutes les régions de la Suisse, en 4 langues (FR, DE, IT, AN), dédié au secteur non-bancaire pour optimiser la valeur ajoutée et les économies d’échelles.

 


Organo di Mediazione – LSerFi

Nel giugno 2018 la Svizzera ha adottato la legge sugli servizi finanziari (LSerFi), la legge sugli istituti finanziari (LIFin) e le revisioni della legge sul controllo dei metalli preziosi (LCMP), introducendo l’obbligo per diversi “professionisti” di essere affiliati a un Organo di Mediazione riconosciuto dal Dipartimento Federale delle Finanze (DFF). Le nuove disposizioni sono entrate in vigore il 1º gennaio 2020.
In questo momento, la DFF non ha ancora formalmente riconosciuto alcun Organo di Mediazione – nessun mandato legale è stato ancora ufficialmente dato dal governo svizzero in conformità con l’arte. 84 LSerFi. C’è da aspettarsi qualche ritardo.
Non appena la DFF riconoscerà un Organo di Mediazione adeguato, i professionisti avranno l’obbligo di :

  • essere affiliato a un Organo di Mediazione entro 6 mesi. Il termine è rispettato con la presentazione della domanda ;
  • informare i propri clienti della possibilità di tentare la mediazione ;
  • partecipare alla procedura, se richiesto dal Organo di Mediazione ;
  • finanziare il Organo di Mediazione (compresa la sua creazione) e le procedure subordinata al pagamento di contributi finanziari finanziari approvati dal DFF.

​L’Ombudsman dei Servizi Finanziari (FINSOM) è un’associazione di utilità pubblica, che ha depositato una richiesta di riconoscimento presso la DFF alla fine del 2019.
L’obiettivo del FINSOM è quello di istituire un organo di mediazione indipendente, competente, trasparente e accessibile che apporti un valore aggiunto non solo alla protezione degli investitori, ma contribuisca anche a una concorrenza equo e leale tra i concorrenti.
Per perseguire questo obiettivo, FINSOM propone di creare un nuovo Organo di Mediazione unico, che copra tutte le regioni della Svizzera in 4 lingue (FR, DE, IT, EN), dedicato al settore para-bancario per ottimizzare il suo valore aggiunto e le sue economie di scala.

 


Ombudstelle – Fidleg

Im Juni 2018 verabschiedete die Schweiz das Finanzdienstleistungsgesetz (Fidleg), das Finanzinstitutsgesetz (Finig) und Überarbeitungen des Edelmetallkontrollgesetzes (EMKG), wodurch die Verpflichtung für mehrere Unternehmen einzuführen, einer “Ombudsstelle” beizutreten, welcher vom Eidgenössischen Finanzministerium (EFD) anerkannt ist. Die neuen Bestimmungen sind am 1. Januar 2020 in Kraft getreten.
Zu diesem Zeitpunkt hat der EFD noch keine Ombudsstelle offiziell anerkannt, da die Schweizer Regierung noch kein gesetzliches Mandat gemäß Art. 84 FinSA erhalten hat. Eine gewisse Verzögerung ist zu erwarten.

Sobald der EFD eine geeignete Ombudsstelle anerkennt hat, sind die Unternehmen verpflichtet:

  • innerhalb von 6 Monaten einer Ombudsstelle angeschlossen sein. Die Frist wird mit der Einreichung der Anmeldung eingehalten;
  • ihre Kunden über die Möglichkeit einer Mediation zu versuchen, zu informieren;
  • auf Ersuchen der Ombudsstelle am Verfahren teilzunehmen;
  • die Ombudsstelle (einschliesslich seiner Schaffung) und das Verfahren gemäß den vom EFD genehmigten Finanzbeiträgen zu finanzieren.

Der ‚Financial Services Ombudsman‘ (FINSOM) ist ein gemeinnütziger Verein, die Ende 2019 einen Antrag auf Anerkennung beim EFD gestellt haben.
Ziel von FINSOM ist es, einen unabhängigen, kompetenten, transparenten und zugängliche Ombudsstelle
einzurichten, der nicht nur einen Mehrwert für den Schutz der Anleger bietet, sondern auch zu einem fairen und loyalen Wettbewerb zwischen Wettbewerbern beiträgt.
Um dieses Ziel zu erreichen, schlägt FINSOM vor, einen einzigen neuen Ombudsmann zu schaffen, der alle Regionen der Schweiz in vier Sprachen (FR, DE, IT, EN) abdeckt, der dem Nicht-bankensektor gewidmet ist, um die Wertschöpfung und Skaleneffekte zu optimieren.